وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

پرینت کردن در سیستم های مبتنی بر کلود

کمیک استریپ،طنز،سرگرمی و شعر و موسیقی رو بزاریم کنار و یه کم به علم بپردازیم.

در مورد کلود کامپیوتینگ و SOA اطلاع دارید؟قبل از خواندن مطلب حتما یه پیش زمینه حتی ساده ازش داشته باشید.ویکیپدیا برای شروع بد نیست.سوالی هم داشتید تا جایی که بدونم در خدمتتون هستم.

یه نکته ای که ممکنه خیلی ها(مثل من) بهش دقت نکرده باشن ولی مهمه اینه که در سیستم های مبتی بر کلود ما چجوری میتونیم پرینت بزنیم؟ در ادامه مطلبی در این مورد خواهید خواند.

چیزی که مشخصه اینه که ما توی سیستم عامل های مبتنی بر کلود(مثلا Chrome ) نمیتونیم پرینتر محلی نصب(Install)کنیم.حالا پس چطوری میشه توی این سیستم عامل ها پرینت زد؟

توی سیستم عامل هایی مثل ویندوز و لینوکس،برای پرینتر درایور مناسب رو نصب میکنیم و استفاده میکنیم ولی برای کروم(و امثالهم) نمیشه این کارو کرد.

گوگل -به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین شرکت های مرتبط- اخیرا مشغول طراحی یه سیستمی به نام Cloud Print (پرینت ابری) هست که میشه اینجوری توضیحش داد:کاربر هنگام کار با سیستم عامل کروم اطلاعات(اسناد/ Documents) خود را از هر وسیله موردنظرش(موبایل-تبلت-لپتاپ) به هر پرینتری که بخواد میفرسته.به این صورت که به جای اینکه به پرینتر محلی متصل بشه دستور پرینت(همان Print job) رو به گوگل میفرسته و گوگل هم اونو برای یک پرینتری که کاربر تعیین کرده میفرسته.

این سیستم ممکنه در حالتی که شما تو اتاقت کنار کامپیوتر نشستی و پرینتر هم در فاصله 50 سانتی از شماست مسخره به نظر برسه.چرا باید اطلاعات رو از طریق اینترنت بفرستم برای Cloud Print و اون برگردونه به پرینتر من؟ درسته ولی به این فکر کن: در خانه اطلاعات رو تایپ و ادیت میکنم و همون لحظه در اداره چاپ میشه.

البته همه چیز به سادگی گفتن این حرفا نیست! پروژه هنوز در مرحله توسعه است(تکمیل نشده).کدها و پروتکل های لازم باید تهیه و آماده بشه.از اطلاعاتی که از صفحه کلود پرینت گوگل به دست میاد به نظر میرسه بهترین راه برای پرینت زدن در سیستم عاملهای مبتنی بر کلود استفاده از پرینترهای مناسب کلود(Cloud-aware Printers) است.این پرینترها نیازی به اتصال به کامپیوتر ندارند.البته قابل ذکر است که این پرینترها هنوز وجود خارجی ندارند! ولی با گسترش کلود و پیدا شدن چنین راهکارهایی بزرگان این صنعت تولید چنین پرینترهایی را در دستور کار خواهند داشت.

ولی گوگل برای پرینترهای قدیمی(Legacy Printers) هم برنامه داره.به اینصورت که نرم افزاری روی سیستم عامل کروم نصب میشه که پرینتر معمولی رو روی Cloud Print ثبت میکنه،دستورات پرینت رو کنترل میکنه و نتیجه پرینت رو اطلاع میده.چیزی که مسلمه اینه که در تمام این مدت کاربر باید آنلاین باشه،ولی این طبیعت کلود هست!

همانطور که در تصویر میبینین دستور پرینت که از نرم افزارها(Apps) به کلود میره،در Cloud Print  قرار میگیره و از اونجا به سمت یه کامپیوتر شخصی یا روتر(برای پرینترهای داخل شبکه) فرستاده میشه.به این نکته دقت کنید که پرینتر مناسب کلود(Cloud-aware Printer) هنوز وجود نداره.

بیایید در مورد کلود بیشتر تحقیق کنیم.

(منابع:Cnet.com / Chromium Blog / Cloud Print)

نظرات 1 + ارسال نظر
دوست سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 07:31 ب.ظ

ایده به روزیه ولی چند مورد رو باید بهش فکر کنیم:
1.ایا کلود میتواند امنیت داده ها اطلاعات ما رو حفظ کنه؟
2.کلود پرینت رو اینقدر هم به عنوان یه عامل ضروری هم نیاز نیست بهش توجه کرد چرا؟چون که افراد معدودی از مردم دنیا ازش استفاده می کنن؟
3.میتونی بگی که حدودا چند نفر از مردم دنیا از کروم استفاده می کنن؟
4.(اینده نگری)تو ایران با شرایط زیرساخت عالی که ما الان داریم تا چند سال آینده میشه به عنوان یه مورد قابل اجرا به cloud computing نگاه کرد؟
اگه جواب بدید ممنون میشم.

سلام! ایول بالاخره یکی اومد بحث کنه...
۱.آره.بحث امنیت اطلاعات اولین چیزیه که یه شرکت در نظر میگیره.مطمئن باشید اگه امنیت اطلاعات در کلود تضمین شده نبود شرکت های بزرگ روش سرمایه گزاری نمیکردن.اطلاعات اونا خیلی مهم تر یه آدمی مثل منه.
۲.متوجه منظورت نشدم.میگی کلود پرینت مهم نیست چون کاربراش کمن؟اگه اینو میگی که باید بگم الان تعداد کاربراش صفر هست جون در مرحله توسعه(Develop) هست و اجرایی نشده ولی وقتی اجرایی بشه یکی از مسائل بسیار مهم پرینت کردنه.(اگه هم ته که لطفا یه بار دیگه بپرس.)
۳.پروژه کروم (سیستم عامل کروم،نه مرورگر کروم) هم "هنوز" زیاد کاربردی نشده.شرکت های بزرگ شروع به استفاده و حمایتش کردن.کروم و مشابهینش(نمیدونم هست یا نه) هنوز به استفاده عمومی در نیومده.ولی مطمئن باشید آینده IT وابسته مستقیم به کلود(و در کنارش اوپن سورس) داره.
۴.ببینید بحثی که شما میکنید جای کار داره.کلود راه حلی برای شرکت های بزرگه(هدف اصلی اونان).یه شرکت بزرگ هم باید بتونه اینترنت مطمئن و پرسرعت در اختیار داشته باشه(چیزی که واسه کلود لازمه).مثلا اون شرکت باید فیبر نوری داشته باشه.به نظرم واسه شرکت های بزرگ و ادارات(دولتی) این کار تا 2 سال دیگه امکان پذیره.ولی واسه کاربرای عادی خیلی دوره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد