وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

مهارت خوب گوش دادن(۲)

نکته ها و توصیه هایی برای گوش دادن بهتر

*       ضروری است بمنظور درک بیشتر سخنگو به علایم غیر کلامی (زبان بدن) او توجه کنیم.    

*   شنوندگان ماهر از انواع تکنیک‌های تمرکز استفاده می‌کنند. یکی از این تکنیک‌ها، قراردادن خود به‌جای سخنگو و تلاش برای دیدن دنیا از دیدگاه اوست.

*  گفتگوی درونی هم یکی دیگر از این تکنیک‌هاست. منظور این است که برای حساس‌تر کردن خودمان، سوالاتی از خود پرسیده یا چیزی به خود بگوییم. مثلاً: باید به حرف‌های او دقیقتر گوش دهم. یا، چرا او حالا این موضوع را به من گفت؟ یا، منظور او چیست؟ یا، نکات اصلی حرف او چیست؟ یا، به چه اطلاعات دیگری نیاز دارم؟

*   به یاد داشته باشیم که متوسط سرعت تکلم انسان بین 125 تا 175 کلمه در دقیقه است اما سرعت متوسط تفکر یا همان پردازش اطلاعات بین 400 تا 800 کلمه در دقیقه است. با تفاوت به همین تفاوت موجود بین تکلم و تفکر می‌توان از تکنیک‌های بالا استفاده کنیم. اما باید دقت کرد که همین فرصت را می‌توان با فرآیندهای ذهنی نامربوط مثل خیال‌پردازی، پر کرد.

*    عوامل حواس‌پرتی مثل را به حداقل برسانیم. اگر مشغول انجام کاری هستیم، موقتاً از آن دست کشیده و به سخنان طرف مقابل توجه بیشتری نشان دهیم.

*   ارتباط یا همان تماس چشمی متناسب را فراموش نکنیم. تناسب ارتباط چشمی در این است که نه آنقدر خیره شویم که شخص را معذب سازیم و نه آنقدر به او نگاه نکنیم که تصور کند به ارتباط با او علاقه‌ای نداریم.

*  موانع فیزیکی را از بین ببریم. مثلاً اگر می‌خواهیم با کسی در دفتر کار خود صحبت کنیم از پشت میز خود بیرون آمده و در کنار او بنشینیم.

*        بهتر است به گونه‌ای بنشینیم که بدن ما کمی متمایل به طرف جلو و به طرف گوینده باشد.        

*   از تکنیک‌های انعکاسی بهره ببریم. از زاویه احساسی مثلاً بگوییم: گویا موضوعی باعث خوشحالی شده. یا، غمگین به نظر می‌رسی!  از منظر محتوا و نحوه نگرش او می‌توان جملات سخنگو را به این شکل دوباره تکرار کنیم، مثلاً بگوییم: به عبارت دیگر شما می‌گویید که ...

*   با گفتن عباراتی مثل  خب خب!  و یا  بعد چی شد؟  جدی؟ واقعاً؟ ، گوینده را به ادامه صحبت و ارایه اطلاعات بیشتر تشویق کنیم.

*        گوینده را با سوالات پی در پی بمباران نکنیم چون ممکن است احساس کند مورد بازجویی قرار گرفته است.

*       چنانچه قرار است به مطالب مهمی گوش دهیم، از یادداشت برداری نکات کلیدی غفلت نکنیم.

*        درک خود را از احساسات سخنگو بیان کنیم. مثلاً بگوییم: به نظرم این موضوع شما را ناراحت کرده!

*    گاه موضوعات مهم مطرح شده را به مخاطب خود یادآوری کنیم و میزان ادراک خود را با تأیید یا تکذیب او مورد ارزیابی قرار دهیم. مثلاً: چند دقیقه اجازه بدهید ببینیم دربارة چه چیزهایی صحبت کردیم، اول ... 

*  بین برخی خصوصیات شنوندگان و توانایی آنان برای خوب گوش کردن همبستگی‌هایی وجود دارد، مثلاً: تحقیقات نشان داده کسانی که خزانه واژگان غنی‌تری دارند ، شنوندگان بهتری هستند. بین پیشرفت تحصیلی و توانایی گوش دادن نیز رابطه وجود دارد. همچنین پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند که زنان در تفسیر و تشخیص پیامهای غیر کلامی از مردان کارآمدتر هستند. شنوندگان ماهرتر می‌توانند عناصر کلیدی پیام را تشخیص داده و آنها را به صورت مجموعه‌ای از مفاهیم ذخیره و اندوزش کنند. در ضمن، معمولاً افراد درونگرا، شنوندگان بهتری هستند. 

نظرات 2 + ارسال نظر
مهران دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:31 ب.ظ

متوسط سرعت تکلم انسان بین 125 تا 175 کلمه در دقیقه است

گفته میشود که سرعت زبان فارسی خیلی پایین تر از زبان هایی مثل انگلیسی است.یعنی ما سرعت فکر کردنمون هم کمتره؟!

مانا یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:29 ب.ظ

خوب گوش دادن یه هنره که هرکی این هنرو داشته باشه اطرافیاش از مصاحبت با اون همیشه خوشحالن.
مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد