وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

اینترنت نامزد نوبل صلح ۲۰۱۰ شد

نوبل میدونین کی بوده؟ جایزه نوبل میدونین چیه؟ از جایزه صلح نوبل خبر دارین؟

اگه جواب های بالا مثبته اینو داشته باشین : اینترنت نامزد جایزه صلح نوبل ۲۰۱۰ شد.

واسه اخبار سطحی داشتن همین کافیه،ولی اگه تحلیل میخواین....ادامه مطلب.

۱.چه؟(What)

جایزه صلح نوبل90 بار به 120 برنده تعلق گرفته که 97 مورد اشخاص و 23 مورد سازمانها بوده اند. (از سال 1901 تا 2009)

هر ساله برای انتخاب برنده جایزه صلح نوبل لیست بلند بالایی از افراد تهیه میشه که با نظر هیئت داوران یک نفر انتخاب میشه.برای اطلاع بد نیست بدانید لیست سال 2010 تاکنون شامل 205 مورد است.سال قبل باراک اوباما و در سال 2003  به خانم شیرین عبادی تعلق گرفت.

قابل توجه شما باشد که این جایزه مبلغ 10 میلیون کرون سوئد معادل 1.4 میلیون دلار آمریکا است.یه چیزی تو مایه های یک میلیارد و خرده ای.


۲.چگونه؟

سوال اینجاست که نامزد ها چطور تعیین میشن؟ آیا مثلا آقای Martti Ahtisaari برنده نوبل 2008 خودش اعلام نامزدی میکنه؟ جواب منفیست.رسم اینه که افراد یا سازمانها معرفی و پشتیبانی میشن.یعنی یه رسانه یا سازمان یا آدم معتبر و مطرح میاد و مثلا همین آقای Martti Ahtisaari رو به عنوان نامزد معرفی میکنه و ازش پشتیبانی میکنه.

در این مورد(اینترنت) روزنامه Wired اینترنت رو معرفی کرده و ازش پشتیبانی میکنه;البته شعبه ایتالیاییش.


۳.چرا؟

سوال اصلی و قسمت مهم مطلب اینجاست.چرا اینترنت؟

"اینترنت میتونه به عنوان اولین سلاح کشتار جمعی شناخته بشه،به این صورت که ما با استفاده از اون نفرت و تضاد را از بین میبریم و صلح و دموکراسی را تبلیغ میکنیم" این سخنان ریکاردو لونا سردبیر قسمت ایتالیایی Wired است.

خانم عبادی نیز از قدرتی که آزادی بیان در اینترنت دارد به عنوان وزنه سنگینی دربرابر استفاده های منفی از این شبکه جهانی یاد میکند."اینترنت میتواند برای جنگ و تروریسم هم استفاده شود،همان کاری که طالبان میکرد.از طرف دیگر پخش و انتشار اخبار حوادث تهران-که با سرعت 220000 توییت در ساعت بود- باعث شد که شک به اینکه این کار بدون اینترنت میسر بود غیر قابل باور شود.مسلما این تصادفی نیست که دقیقا در زمان اولین دادگاه های معترضان ارتباط با فیسبوک،گوگل و توییتر امکان پذیر نبود"

بله،همون طور که میبینید فعالان حقوق بشر و افراد صلح طلب اینترنت رو مکانی برای فعالیت های صلح آمیز میبینند.سازمانهای بسیاری از این طریق به فعالیت های صلح آمیز خود ادامه میدن یا اون ها رو گسترش میدن.

در سایت Tech-Buzz به نکته جالبی اشاره شده:همین که اینترنت روشی که ما کارهامون رو انجام میدیم و روشی که با هم ارتباط برقرار میکنیم رو متحول کرده،اون رو لایق داشتن این جایزه میکنه.

۳.چرا نه؟با منتقدین چه میگویند؟

منتقدین از جنبه های مختلفی این بحث رو نقد میکنند.

عده ای میگن محتوای بی ارزش،تبلیغات،سایت های مبتذل،بحث های بی فایده و مواردی از این قبیل آنقدر در این فضا موجود است که باعث کم شدن ارزش اینترنت میشود،میگن اینترنت ارزش این جایزه رو نداره.

عده دیگری نکته جالبی رو مطرح میکنن:جایزه به چه کسی یا چه سازمانی تعلق خواهد گرفت؟اینترنت نه یک فرد ایت و نه یک سازمان.آیا مثلا شرکتی مثل سیسکو که قسمت اعظم سخت افزار این شبکه رو طراحی و تولید میکنه با فعالان حقوق بشر قراره مقایسه بشه؟

اریک ساویتز به حالت هجو گونه ای پیشنهاد دیگری میده: من به عنوان جایگزین خوچکه خانگی پسرم رو پیشنهاد میکنم.این موجود تا حالا نه سعی کرده که مالیاتش رو نپردازه،نه چشم چرانی کرده و خوکچه های ماده رو نگاه کرده،نه گوگل یا بینگ رو برای عبارت "لیندسی لوهان" سرچ کرده،نه وقتشو با گشتن توی TMZ صرف کرده،نه ساعتها World Of Warcraft بازی کرده،نه کلاهبرداری اینترنتی کرده،نه با گروه های تروریستی تماس گرفته که داوطلب عملیات انتخاری بشه.

البته عده ای هم میگن همونطور که اوباما با اینکه "هیچ کاری" نکرده بود این جایزه رو برد،پس اینترنت هم میتونه ببره! البته این افراد بیشتر نحوه انتخاب رو نقد میکنن تا اینترنت.(اوباما به خاطر پیشرفت دادن مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل بنده جایزه شد)


۴.اینا مهم نیست،شما چی میگین؟!

من میگم اینترنت لیاقتشو داره.همونطور که توییتر هم لیاقتشو داره.همچین بستری با این همه آزادی و گستردگی لیاقتشو داره.


Internet For Peace Campaign

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد