وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

۱۴ نکته ی کامپیوتری که باید حتما بدانید.

چند وقتی پیش Zangoole.com مطلبی منتشر کرد که منتظر فرصت مناسبی بودم که اینجا هم قرارش بدم.

در این مطلب 14 نکته مربوط به کامپیوتر ذکر شده که یک کاربر کامپیوتر باید آنها را بداند،در غیر اینصورت ممکن است حتی باعث خنده ی دیگران بشود.

هیچ کس همه چیز را نمیداند،ولی تلاش برای یادگرفتن قابل تقدیر است.

در ادامه ی مطلب بخوانید.


جک: ساعت ارسال مطلب رو نگاه کنید.

۱.آدرس ایمیل www ندارد.

آدرس ایمیل هیج وقت www ندارد و این حروف مختص آدرس های اینترنت هستند.



۲.اینترنت همان اینترنت اکسپلورر نیست.

علامت e به رنگ آبی علامت برنامه ی Internet Explorer است.خود اینترنت علامت،برنامه و آیکون خاصی ندارد.

اینترنت اکسپلورر تنها راه استفاده از اینترنت نیست و فقط یک مرورگر است.مرورگرهای دیگری مثل فایرفاکس(FireFox) کروم(Chrome) سافاری (Safari) و اپرا (Opera) هم این کار را انجام میدهند و حتی بهتر.


۳.چت همان یاهو مسنجر نیست.

برای چت کردن لازم نیست حتما از یاهو مسنجر استفاده کنید.یاهو یکی از شرکت هایی است که سرویس چت را ارائه میکند و شرکت هایی مانند گوگل (Gtalk) مایکروسافت (MSNmessenger ) و ICQ نیز سرویس چت دارند.برای استفاده نیز برنامه های مختلفی وجود دارد که میتواند مانند مثالهای بالا اختصاصی بوده و یا از چند سرویس پشتیبانی کنند مانند Trillian.


۴.هر کامپیوتری الزاما ویندوز نیست.

یک کامپیوتر خاموش را تصور کنید.این به خودی خود یک کامپیوتر است.برنامه ای که برای بالا آمدن و Boot شدن این کامپیوتر لازم است سیستم عامل یا (Operating System (OS است.یکی از معروفترین (نه الزاما بهترین) این سیستمها ویندوز است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه میشود.

هیچ اجباری در استفاده از سیستم عامل ویندوز وجود ندارد و شرکتهای مختلفی سیستم عاملهای مختلفی را تولید میکنند.مثلا شرکن Apple سیستم عامل Mac و شرکت Canonical سیستم عامل اوبونتو(Ubuntu) را تولید میکند.


۵.هر کامپیوتری الزاما پنتیوم نیست.

Pentuim فقط اسم یک مدل از پردازنده های شرکت اینتل است.واضح است در مورد کسی که از CPU ساخت شرکت AMD استفاده میکند پرسیدن سوال "کامپیوتر تو پنتیوم چنده؟" کاملا بی مفهوم است.مدل های Pentuim شرکت اینتل نیز قدیمی و تقریبا منسوخ شده است.

۶.فایروال همان آنتی ویروس نیست.

هردو برنامه امنیت سیستم را تامین میکنند اما با یکدیگر متفاوتند.توضیح مختصر و ساده ی آن چنین است: فایروال مانند محافظ یا گاردی است که جلوی در خانه از ورود افراد خطرناک جلوگیری کند.آنتی ویروس مانند محافظ شخصی هنگامی عمل میکند که کسی از محافظ رد شده باشد یا از پنجره وارد شده باشد.


۷.پسوند فایلها مهم است.

پسوند سه حرف آخر نام هر فایل است که بعد از نقطه نمایش داده میشود.اگر ویندوز شما پسوند فایل را نمایش نمیدهد این راهنما را ببینید.

پسوند فایل به ویندوز و شما میگوید که این چه نوع فایلی است.به عنوان مثال یک فایل متنی ساده که فقط شامل نوشته است پسوند txt. دارد.

عکس های واقعی(مثلا آنها که با دوربین گرفته شده اند) معمولا پسوند jpeg. یا jpg. دارند.

عکس هایی که واقعی نیستند(مثل عکس های اول این پست) عموما پسوندهای png. یا gif. دارند.

فایلهای فشرده معمولا پسوند zip. یا rar. دارند.

آهنگ ها معمولا پسوند mp3. یا wma. دارند.

فایلهای اجرایی و Setup ها معمولا پسوند exe. دارند.


۸.سایت با وبلاگ متفاوت است.

تعریف وبلاگ کمی مشکل است.از اینجا شروع کنیم که یک تعریف غلط این است که بگوییم وبسایت آدرس مستقل دارد مثلا www.microsoft.com سایت است ولی microsoft.blogsky.com وبلاگ است...این تعریف غلط است.

وبلاگ جایی است که یک شخص یا گروه یادداشت ها مینویسند.این یادداشت ها میتواند شخصی،تخصصی یا عمومی باشد.وبلاگ ها معمولا روی سرویس دهنده های آنلاین مانند blogsky یا persianblog ایجاد میشوند که در این صورت آدرس آنها به صورت EsmeWeblog.blogsky.com و ... در می آید.اما میتواند آدرس شخصی هم داشته باشد مثلا zangoole.com یک وبلاگ با آدرس شخصی است.کرمانشاه IT نیز یک وبلاگ است که دارای آدرس اختصاصی است.

اکثر وبلاگ ها شامل بخش نظرات هم هستند که خوانندگان از این طریق با نویسنده در ارتباط هستند و نظر خودشان را به اطلاع نویسنده می رسانند.

هم وبلاگ و هم وب سایت می تواند متعلق به یک نفر، چند نفر یا یک شرکت هم باشد در نتیجه مالکیت یا مخاطب یک نشانه برای تمیز دادن وبلاگ از وب سایت نیست.اما عمومآ وبلاگ متعلق به یک نفر است و شما با ورود به آن می دانید که در حال خواندن نوشته چه کسی هستید. وبلاگ ها عمومآ غیر رسمی تر از وب سایت ها هم هستند.

یک تفاوت دیگر هم این است که وب سایت ها عمومآ سرویس یا محصول خاصی دارند اما وبلاگ ها – حداقل مستقیمآ – سرویسی ارائه نمی کنند و فقط حاوی نوشته های نویسنده هستند.


9.دومین،دامین یا دامنه.

هر سه نام بالا یکی هستند و به طور صریح معنی آن نام یا آدرسی که تایپ میکنید است.مثلآ دامنه یاهو yahoo.com است. برای داشتن این نام ها باید نام مورد نظر آزاد باشد و مبلغی را سالیانه پرداخت کنید تا به نام شما ثبت شود.

توجه کنید که مثلآ در مثال یاهو، کل عبارت “Yahoo.com” دامنه است، نه فقط “Yahoo” در نتیجه “Yahoo.net” هم یک دامنه جدا است که می تواند متعلق به فرد دیگری باشد، همچنین “Yahoo.org” و… اما خوب شرکت های بزرگ تمام دامنه های اسم شرکت شان را به نام خودشان ثبت می کنند.


10.هاست یا هاستینگ.

فضای وب.هر چیزی که شما در اینترنت میبینید یا میخوانید باید بر روی یک کامپیوتر واقعی در یک جای دنیا وجود داشته باشد.این فضا ها هم توسط شرکت ها فروخته می شود. در نتیجه اگر می بینید می گویند «هاست 100 مگابایتی» یعنی به شما 100 مگابایت فضا می دهند که فایل های سایت تان را در آن نگهداری کنید.

11.پر.و.کسی همان ف‍.یلتر شک‍.ن نیست.

پر.و.کسی (pr.o.xy) همان ف‍.یلتر شک‍.ن نیست و هیچ ربطی هم به ف‍.یلتر شک‍.ن ندارد. به کامپیوتر اصلآ فکر نکنید، پر.و.کسی می دانید مثل چیست؟ مثل اینکه من زنگ بزنم به شما بگم «اگر می تونی سر راه برو فلان کتاب فروشی ببین این کتاب را داره؟» شما می روید و از همانجا به من زنگ می زنید، می گویید «آره مثلآ فلان کتاب هست جلدش این رنگیه قیمتشم اینه…». این یعنی پر.و.کسی.

وقتی شما IP و Port پر.و.کسی را در برنامه ای وارد می کنید یا از ف‍.یلتر شک‍.ن استفاده می کنید کامپیوتر شما به یک کامپیوتر دیگه در جایی از دنیا وصل میشه و اون کامپیوتر میره اون آدرسی که شما می خواهید را باز می کنه و به شما نشان میده. حالا اگر پروکسی شما در یک کشور خارجی باشه می تونه جاهایی بره که شما نمی تونید برید! خیلی واضحه نه؟


۱۲. VPN ف‍.یلتر شک‍.ن نیست.

vpn یک نوعی از شبکه است که اطلاعاتی که در آن رد و بدل می شود به خاطر فرایند رمزنگاری قابل دیده شدن نیست.

مثل چی؟ این سناریو را تجسم کنید، من و دوستم و شما با هم در یک اتاق هستیم. من و دوستم هر دو علاوه بر فارسی به زبان چینی هم مسلط هستیم اما شما یک کلمه هم چینی بلد نیستید. حالا شما به من به فارسی می گویید «تو حق نداری راجع به آن موضوع با دوستت صحبت کنی!». حالا اگر من شروع کنم به چینی با دوستم حرف بزنم چی؟ شما نمی توانید بفهمید من دارم راجع به چی حرف می زنم.

اینکه vpn به عنوان یک ف‍.یلتر شکن استفاده می شود هم موردی مشابه است. «آن موضوع» همان سایت مسدود شده است و «زبان چینی» هم همان رمزنگاری شبکه vpn.


13.RAM بیشتر همیشه بهتر نیست.

رم و حافظه بیشتر همیشه الزامآ بهتر نیست. یعنی کلآ این عدد ها هر چقدر بزرگتر می شوند الزامی نیست که بهتر شوند. چرا؟ به دلایل مختلف، مهم ترینش اینکه خیلی اوقات کامپیوتر شما توان استفاده از آن مقدار عظیم RAM را اصلآ ندارد… به عنوان مثال، اکثر افراد از ویندوز های 32 بیت استفاده می کنند که توان استفاده بیشتر از 4 گیگ رم را ندارند یعنی اگر شما 8 گیگ رم هم داشته باشید هیچ فرقی نخواهید دید… پس اگر از نحوه کار یک دستگاه آگاه نیستید حواستان جمع باشد که پول تان را بی خود هدر ندهید. برای استفاده بیشتر از 4 گیگ رم باید از سیستم عامل های 64 بیت استفاده کنید. مثلآ Windows Vista x64 Ultimate.


14.قوی بودن یکی از اجزای سیستم ضعیف بودن دیگری را جبران نمیکند.

هر عضو کامپیوتر وظیفه منحصر به فرد خودش را دارد و قوی بودن یک جز، مثلآ RAM ضعیف بودن CPU را جبران نمی کند. مثلآ شنیده ام که می گویند «این بازی 2 گیگ رم می خواد ولی اگر CPU ات قویه با 1 گیگ هم جواب میده…» که کاملآ اشتباه است.





نظرات 2 + ارسال نظر
سارا-مهندسی IT چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:36 ب.ظ

دستتون درد نکنه واقعا جالب بود مخصوصا که با مثال های ساده و روزمره بیان شده بودند از این به بعد هر کی ازم در مورد اینا پرسید حتما از مثال های شما استفاده می کنم واقعا خیلی واضح بودند

122 فناوری اطلاعات سه‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:25 ب.ظ

خیلی ممنون مطالبتون خوب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد