وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

من iPad نخواهم خرید...

این پست بیشتر افرادی که اخبار روز فناوری رو دنبال میکنن جالبه و افرادی که به آزادی نرم افزار اعتقاد دارند.

در مورد محصول جدید شرکت Apple احتمالا شنیدید و خوانده اید.(ipad در اپل،iPad در ویکیپدیا:انگلیسی و فارسی )

مثل همیشه مطلب من اطلاع رسانی در این مورد نیست!! این بار با اطلاعاتی که از نقد یک طرفدار نرم افزار آزاد در مورد این دستگاه به دست آوردم مطلبی برای بررسی این دستگاه از این جنبه مینویسم.(در ادامه ی مطلب)


پی نوشت:تا حالا به این فکر کردین که یه دستگاه تولید شده در سال 2010 رو با یک دست آورد بشر در 40000 سال پیش از میلاد مقایس کنید؟! در ادامه ی مطلب iPad رو با سنگ مقایسه خواهیم کرد!!!!

همونطور که میدونین مدت نه چندان کوتاهیه که با جامعه و تفکر نرم افزار آزاد(اطلاعات بیشتر :+ و +) آشنا شدم.بعد از آن نوبت آشنایی با افراد متفکر در این مورد(معمولا از طریق فروم،وبلاگ و سایت) بود.

این مطلب با استفاده از نکاتی که "جادی" در وبلاگ "کیبرد آزاد" نوشته جمع آوری شده است.

چند ماه از زمانی که خبر تولید iPad منتشر شد میگذرد.در این مدت تمام منابع خبری سعی کردند اطلاعات دست اول و گاهی شایعات را منتشر کنند.iPad تولید شد.سایت ها و منابع معتبر تکنولوژی بررسی آنرا در اولویت قرار دادند و نظرات مثبت و منفی بسیاری جمع شد.به طور کلی iPad نظر منتقدان را برآورده نکرد.اما باز هم مورد بحث ما این نیست!

عدم استقبال طرفداران نرم افزار آزاد از این دستگاه به دلیل وجود سیستم گسترده DRM در آن است.این سیستم که عرضه کنندگان آنرا "مدیریت حقوق دیجیتال" مینامند فعالیت های شما را کنترل میکند و جلوی آنچه به نظرش غیرقانونی برسد را میگیرد.دلیل اینکه مصرف کنندگان به آن نام "مدیریت محدود کننده دیجیتالی" مینامند نیز همین است!
نکنه ای که قابل طرح است این است که این قانون را یک شرکت تجاری مینویسد نه یک مجلس منتخب.مثال بزنیم؟ شرکت اپل به شما میگوید بعد از خرید فلان کتاب فقط حق دارید ده بار آنرا بازکنید،در بار یازدهم دستگاه خودبه خود جلوی شما را میگیرد.یک ویدیو را از اینترنت دانلود میکنید ولی دستگاه میگوید آنرا نخریده اید پس آنرا پخش نخواهد کرد.از این بدتر:این فایل فقط مخصوص آمریکای شمالی است و در دستگاهی که در اروپا خریده شده اجازه ی پخش ندارد.

جادی مینویسد:

بحث طرفداران حقوق بشر و غیره این است که وقتی کامپیوتر شما تمام نرم‌افزارها و رفتارش را تحت کنترل یک شرکت تجاری - در این مورد اپل - قرار بدهد، بخشی از حقوق اولیه شما به عنوان یک انسان به یک شرکت سودمحور فروخته شده است. این مورد بخصوص در مورد آی.فون و آی.پاد بارها و بارها مشاهده شده و به راحتی می‌توان به مواردی اشاره کرد که اپل با استفاده از این توان، نرم‌افزارهایی که از نظر قانونی و حقوقی هیچ مشکلی نداشته‌اند اما برای سود اپل مضر بوده‌اند را از فروشگاه‌هایش خارج کرده.
به غیر از بحث های اخلاقی موارد فنی این دستگاه نیز نکات منفی زیادی دارد:
  • بسیار زمخت است و لبه های حجیمی دارد.
  • مالتی تسکینگ ندارد!! چیزی که در دنیای امروز تقریبا غیرقابل باور است،مخصوصا برای یک دستگاه بالای 500 دلاری.
  • فقط از نرم افزارهای خود اپل میتوان برای آن نرم افزار خرید.مثلا شما مرورگری از غیر از مرورگر اپل نمیتوانید استفاده کنید و از نرم افزارهای متنوعی که هکرها در اختیار شما بگذارند نیز خبری نیست.
  • دوربین ندارد!
  • فلش ساپورت نمیکند!!! با iPad تقریبا از قسمت مهمی از اینترنت محروم میشوید.بسیاری از سایت ها از فلش استفاده میکنند.
  • اندازه ی بزرگ 10 اینچی.

کار به جایی رسیده که بعضی آنرا با سنگ مقایسه میکنند!!! ببینید:


عده ی دیگری از معترضین میگویند این فقط یک iPod بزرگ است و اعتراض خود را اینطور بیان میکنند:


آزاد نبودن نرم افزار،ناتوانی در دانلود نرم افزار از وب،عدم امکان اشتراک موسیقی و کتاب و در آخر توانایی اپل برای حذف فایلها و نرم افزارها از راه دور ایده ی چاپ این پوستر توسط یک معترض و حضور در جلوی کنفرانس شده است:


منابع: کیبردآزاد ، نارنجی

نظرات 1 + ارسال نظر
حامدرضایی پنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:17 ب.ظ

سلام.دستت درد نکنه امیر جان.جالب بود.خودت میدونی که من خیلی از محصولات اپل خوشم میاد!ولی اینبار حق رو به منتقدین میدم.تمام مواردی که در اعتراضشون گفته بودن صحت داره بعلاوه اینکه(البته برای ما ایرانی ها!)قیمت این وسیله قطعا مارو از خریدش منصرف میکنه
بازم از این مطالب بذار!هرچند شاید فقط چند نفر باشیم که به این موضوعات به اصطلاح آپ دیت علاقه داشته باشیم.

ممنون.
اگه شماها نبودین من اینجا دق میکردم!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد