وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

اطلاعات جامع در مورد اوبونتو-قسمت دوم

در قسمت قبل داستان اینطور پیش رفت کهA از طریق دوستش B با اوبونتو،برنامه های اوپن سورس و مزایا و معایب آن آشنا شد.

در این قسمت میبینیم که A بعد از استفاده از اوبونتو یه سری سوال براش پیش اومده که به دلیل 

اینکه میدونه "ندانستن عیب نیست/نپرسیدن عیب است" تصمیم میگیره از دوستش بپرسه.


قسمت قبلی


از دوستان علاقه مند هم اگه کسی سوالی داره بپرسه.من ادعایی ندارم ولی اگه دونستم جواب میدم،اگه ندونستم از زیر سنگ هم شده جوابشو پیدا میکنم!!

A: این اوبونتو هم جالب بودها....

B: نگفتم جالبه؟ هر چیزی که محصول مایکروسافت نباشه جالبه! حالا هنوز به جالبیش پی نبردی.وقتی زیاد کار کنی به قدرتش پی میبری.

A:همچین طرفداری میکنه انگار رئیس Canonical باباشه! حالا جدای این حرفا  ما مگه نگفتیم اوبونتو یه توزیع لینوکسه؟ پس چرا میگن گنو/لینوکس؟

B: بزار از گنو شروع کنیم: گنو یه پروژه است که از سال 1984 در حال اجراست.هدفش هم آزاد بودن نرم افزاره،همون اوپن سورس بودنش.لینوکس هم که یک هسته ی سیستم عامله.گنو یه سری مجوزها برای نرم افزار آزاد ایجاد کرده.بنابراین میگن اوبونتو یه سیستم عامل مبتنی بر گنو/لینوکس هست.(برای اطلاعات بیشتر: گنو ، لینوکس ، اوبونتو)

A: جالبه که این گنو که میگی Gnome نوشته میشه ولی اون M و E آخرش تلفظ نمیشه....

B: چی داری میگی؟!! این حرفا چیه؟ وقتی میگیم گنو یعنی GNU نه Gnome! اینا با هم فرق داره.حتما حتما اون لینک مربوط به گنو رو بخون تا بفهمی چیه.در مورد گنوم هم بعدا توضیح میدم.GNU مخفف Gnu's Not Unix به معنی گنو یونیکس نیست و در ضمن اسم یه نوع گوزن هم هست.

A: باشه بابا حالا چرا میزنی....یه موقع خودتم بلد نبودی ها...راستی وقتی رفتم دنبال اوبونتو یه چیزای دیگه ای هم دیدم،این کوبونتو چیه؟

B: ببین لینوکس فقط یه توزیع نداره که! اوبونتو(Ubuntu) یه توزیعشه،کوبونتو(Kubntu)یه توزیعشه،زوبونتو(Xubuntu)هم یکی دیگشه.(البته فدورا،ردهت،سوزی و ... هم هستن ولی مال کنونیکال نیست) 

A : این توزیعا با هم چه فرقی داره؟ مثلا تم و ایناش با هم فرق میکنه؟

B: مسئله چیزی فراتر از تم هست.اوبونتو از Gnome استفاده میکنه ولی کوبونتو از KDE.میدونی اینا چیه؟ Gnome یه پروژه است،فکر میکنم اگه بگم سیستم راحت تریم.توی این سیستم ما دو چیز داریم:۱.محیط کار Gnome که همون دسکتاپ هست۲ .یه زیرساخت واسه برنامه های کاربردی.

Gnome مخفف GNU Network Object Model هست. 

حالا KDE رو بگیم:KDE  که مخفف K  Desktop هست هم یه میز کار و دسکتاپه ولی فرقش با Gnome اینه که سعی شده بیشتر شبیه ویندوز مایکروسافت شده باشه.

اضافه کنم که زوبونتو از Xfce استفاده میکنه.زوبونتو برای کامپیوترهای قدیمی و ساده است که قدرت کمتری دارند.

البته یه Edubuntu هم بود که الان دیگه به صورت یه نسخه ی جدا عرضه نمیشه و به صورت یه نرم افزار روی اوبونتو نصب میشه.این توزیع مخصوص محیط های درسی مثل مدرسه بود و امکانات کنترل کلاس و اینا رو داشت.نسخه های سرور هم که مخصوص شبکه هست و اگه خواستی بعدا در موردش حرف میزنیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
ادامه بده شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:38 ب.ظ

سلام.خسته نباشی.
من یه سوال داشتم اونهم اینه که ایا برای اجرای یه برنامه حالا هر برنامه ای فقط یه راه توی لینوکس وجود داره یعنی باید فقط از ترمینال استفاده کرد؟؟
یا از راههای دیگه هم میشه یه برنامه رو از اینترنت گرفت و نصب کرد؟؟؟
راستی من یه نفر طرفدار مطالبت هستم لطفا ادامه بده

سلام.ممنون.
واسه نصب برنامه روی اوبونتو چند تاراه وجود داره(البته اینا که من میشناسم! ممکنه بازم باشه)
۱.با دستورات apt-get از repo بگیری(repo همون repository هست محلی که نرم افزارهایی که ارائه میدن توش ذخیره شده)
2.توی قسمت Add/Remove Applications به صورت گرافیکی انتخاب کنی چی میخوای نصب کنی.
3.فایل deb. رو بگیری و نصب کنی(این بیشتر آدمو یاد ویندوز میندازه)
4.برنامه رو به صورت فشرده(معمولا tar.gz. ) بگیری و در محلی که باید، نصب کنی(یه کم حرفه ای و پیچیده است خودم معمولا اینو نمیرم)

شما لطف داری.

محمد یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:29 ب.ظ

دستت درد نکنه.خیلی خوب بود

خواهش میکنم دوست عزیز.
گفتم که،شما علاقه نشون بدین من تا تهش هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد