وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

اشتباهات اینترنتی بزرگ

بعد از عذرخواهی جناب Sir, Tim Berners-lee مخترع وب(Web) در مورد استفاده از دو ممیز(//) در آدرس های وب نشریه ی تایمز مطلبی منتشر کرد که در آن بزرگترین اشتباهات وب ذکر شده بود.


لیست موارد به این صورت است:

۱.دو ممیز های اضافه و غیر لازم در آدرس های وب

۲.اشتباه در به فروش رساندن قسمت چهارم یک مجموعه به جای قسمت اول توسط شرکت اپل

۳.اسپم شناخته شدن گوگل

۴.استفاده از نام فرماندار به عنوان رمز عبور

۵.دعوای حقوقی youtube و viacom

۶.انتشار نتایج جستجوهای اینترنتی

۷.تولید اولین ویروس

8.بحران اختلال در اینترنت


در قسمت ادامه ی مطلب میتوانید شرح کامل این وقایع را بخوانید.

۱. ممیز های غیر لازم:

تیم برنرز-لی مخترع وب(با اینترنت اشتباه نشود) یکی از موفق ترین انسانهای روی زمین است.در کمتر موردی دیده شده است که بتوان اشکالی از کارهای او گرفت.وی در سال 1989 با اختراع وب به شهرت جهانی رسید.چندی پیش وی در مصاحبه ای با یک عذرخواهی ملایم عنوان کرد که استفاده از دو ممیز در آدرس وب( //:http) کار غیر لازمی بوده است ولی وی در آن زمان فکر میکرده این کار ایده ی خوبی است! ایشان از کاربران به خاطر وقتی که میگذارند تا این دوممیز را تایپ کنند عذرخواهی کرد.


۲.قسمت چهارم به جای قسمت اول:

شرکت Apple از چندین سال پیش در طی  پروژه ای که یک قسمت از آن تولید iPod بود اقدام به فروش اینترنتی محصولات صوتی و تصویری(مانند موزیک،کلیپ و ...) کرده است.این سایت iTunes نام گرفت.

دو سال پیش iTunes قسمت اول یک سریال ویدیویی را برای فروش قرار داد ولی بعد از مدت کوتاهی مشخص شد که مشتریان به جای قسمت اول،قسمت چهارم را دریافت میکنند.این مشکل به دلیل اشکال در تولید شماره ی اپیزود و شماره ی پخش ایجاد شده بود که شرکت پس از 24 ساعت فایل اشتباه را برداشت و به عنوان خسارت به مشتریانی که فایل اشتباه را دریافت کرده بودند 2 دلار پرداخت.


3.وبلاگ گوگل به عنوان اسپم حذف شد:

سیستم شناسایی اسپم گوگل بدون شک یکی از بهترین ها است.ولی این سیستم چند سال پیش وبلاگ جستجوی گوگل را به عنوان اسپم شناسایی کرد.تیم به روز رسانی این شرکت نیز به هشدارهایی که میگفت "اگر اعلام نکنید که اسپم نیستید این وبلاگ حذف خواهد شد" توجه نکردند! این وبلاگ حذف و وبلاگ دیگری با همین نام دامنه توسط فرد دیگری ثبت شد.

تیم به روز رسانی در وهله ی اول گمان بردند که قربانی حمله ی هکرها شده اند اما سپس به اشتباه پیش آمده پی برد و نام دامنه را بازپس گرفت و اشتباهات خود را در وبلاگ شرح داد.


4.استفاده از اسم به عنوان پسورد:

همه متخصصین در مورد استفاده و انتخاب پسورد مناسبت و امن هشدار داده اند(حتی در این وبلاگ نیز بارها مطالبی در این مورد قرار داده ایم).اما به هر حال تقریبا تمامی کاربران از رمز عبورهای ساده و قابل پیش بینی مانند "1234" استفاده کرده اند.

دو سال پیش یک کارمند دولتی ایالت نوادا با انتخاب پسورد نامناسب دچار مشکل بزرگی شد.به این فرد نامه ای ارسال شده بود که در آن آموزش قدم به قدم ارسال نامه های فرماندار به خارج از محیط کار ذکر شده بود! این نامه با نام کاربری "فرماندار" و پسورد "kennyc" (نام فرماندار سابق نوادا) فرستاده شده بود.


5.جنگ و حق کپی:

شرکت viacom شرکتی بزرگ و بسیار قدرتمند در امور رسانه ای می باشد.شرکت مذکور سالها با یوتوب بر سر تخلف از کپی رایت در دعوای حقوقی به سر میبرد.در این دعوا تلاشهای viacom برای محکوم کردن یوتوب نتیجه ی عکس داد و به عنوان شرکتی ناقض حق کپی از طرف دیگر شرکتها مورد خشم قرار گرفت!! این شرکت از فایلی استفاده کرده بود که اجازه ی پخش نداشت.


6.انتشار نتایج جستجوها:

شرکت AOL در سال 2006 در اقدامی عجیب اطلاعات جستجوی 650هزار کاربر خود در یک دوره ی 3ماهه  را منتشر کرد! این اطلاعات حدود 20 میلیون جستجو را در بر میگرفت. همچنین نام های کاربری AOL به نامهای تصادفی تغییر پیدا کرد تا افراد بتوانند نتایج جستجوهای انجام گرفته توسط افراد را به همراه مشخصات آنها بیابند!!!

واضح است که این حرکت باعث خشم و ناراحتی جامعه ی آنلاین شد و بازخورد آن اظهار تاسف و عذرخواهی و برداشتن اطلاعات منتشر شده بود.


7.آغاز درد سر:

در دوم نوامبر سال 1988 رابرت موریس فارق التحصیل علوم رایانه ای دانشگاه کرنل(سال 1988 فارق التحصیل کامپیوتر بوده! یعنی 21 سال پیش،زمانی که من به دنیا آمدم!!!) برنامه ای نوشت و آنرا به اینترنت وارد کرد(با وب اشتباه نشود) که در نهایت به اولین کرم یا ویروس رایانه ای تبدیل شد.قصد وی به هیچ وجه خرابکاری نبود و او فقط قصد داشت تا میزان وسعت اینترنت را بسنجد! ولی این کرم به وظیفه ی خود عمل کرد و 600هزار کامپیوتر را غیرفعال کرد!!

موریس به اتهام تقلب،خرابکاری و تخلف به سه سال کارآموزی اجباری،400 ساعت خدمات اجتماعی و پرداخت 10هزار دلار محکوم شد.وی همکنون در دانشگاه MIT مشغول به کار است.


8.اختلال در یک دامنه،اختلال در اینترنت:

در اوایل سال جاری میلادی(2009) در حدود یک میلیون سایت سوئدی که با دامنه ی کشور سوئد(se.) فعالیت میکردند دچار اختلال شدند و به مدت یک ساعت از کار افتادند.این اختلال به علت اشتباه در نوشتن قسمتی از به روز سانی دامنه رخ داد و در حدود ده ها میلیون سایت در سر تا سر جهان را از کار انداخت! در واقع این اختلال کوچک میتوانست جهان را با بحرانی بزرگ مواجه کند.

نظرات 4 + ارسال نظر
کامپیوتر سه‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:23 ب.ظ

سلام خدمت تمامی هم دانشگاهیان عزیز به خصوص اعضای زحمت کش انجمن فناوری اطلاعات.من چند ایده خوب مرتبط با کامپیوتر دارم که مطمئن هستم که انجمن در صورت بررسی و پیاده سازی ایده ها پیشرفت بسیاری خواهد کرد همچنین دانشجویان نیز راضی خواهند بود.خواستم ببینم آیا اهی هست که با مسئول انجمن در مورد ایده ها صحبت کنم.
در ضمن خود من از بچه های کامپیوتر دانشگاه هستم.
با تشکر

دوست عزیز این وبلاگ دانشجویان است و وبلاگ انجمن نیست.
شما میتوانید برای این مورد به وبلاگ انجمن مراجعه کنید.
آدرس وبلاگ انجمن: SCIT.blogsky.com

پگاه چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:00 ق.ظ

خوبه اینارو که خوندم روحیه گرفتم!
فقط ما نیستیم که اشتباه میکنیم

اونا اشتباه میکنن و معذرت خواهی و جبران،ما اشتباه میکنیم و پافشاری!

حامدرضایی شنبه 2 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:06 ق.ظ

جالب بود.دستت درد نکنه

soheil یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 12:32 ب.ظ

روز 13 آبان روز اعتراض دانشجویان به افزایش شهریه و بعدم عفت کلام ایزدی در دانشگاه ...منتظر حضور سبزتان هستیم خواهشا اطلاع رسانی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد