وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

فناوری و گم شدن کودکان

آیا تکنولوژی هایی مانند GPS قادر خواهند بود که معضل گم یا ربوده شدن کودکان را حل کند؟
با توجه به آمارهای اسفبار دزدیده شدن کوکان دانشمندان و محققان علوم جدید سعی در راه کم کردن آمار و جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند دارند.
این مطلب به بحث در مورد تکنولوژی های موجود در این مورد و مزایا،معایب و کارایی آنها میباشد.
گستره ی این فناوری ها از وسایلی که میتوانند آژیری به صدا در آورند که چند صد متر شنیده میشود تا GPS های پیشرفته ی اختصاصی را شامل میشود.
معرفی چند نمونه از این وسایل و بحث در مورد آنها در ادامه ی مطلب.

دستگاه AMBER watch یک ساعت مچی است. این دستگاه محل کودک را مشخص نمیکند و سیگنالی نیز نمیفرستد ولی صدایی با فرکانس 115 دسیبل ایجاد میکند که حتی تا یک کیلومتر هم قابل شنیده شدن است(قیمت:23 دلار).برای این کار کودک باید دکمه های دو طرف دستگاه را با هم فشار دهد.بقیه ی کارایی های آن دقیقا مانند یک ساعت مچی است،ساعت،تاریخ و کرونومتر.


با یک جستجوی اینترنتی برای "سیستم موقیعیت یاب کودک با هشدار دهنده" میتوانید صدها نمونه از چنین دستگاه هایی بیایبد.این دستگاه بیشتر برای مواردی مانند گم شدمن کودک در مراکز خرید بزرگ به درد میخورد و تنها موقعی کارایی دارد که کودک طرز استفاده از آن را بداند و زیاد هم دور نشده باشد یا رباینده کودک را از محل دور نکرده باشد.همین کار را جیغ زدن هم میتواند انجام دهد! (سازمان NCMEC(سازمان ملی کودکان ربوده و اذیت شده) به خانواده ها توصیه میکند که به کودکان یاد بدهند که در موقعی که توسط کسی گرفته میشوند یا کسی آنها را مجبور به همراهی کردن میکند جیغ و داد بزنند و توجه بقیه را جلب کنند.)
دستگاه های موقعیت یاب(GPS) میتوانند موقعیت کودک را زیر نظر بگیرند و از طریق تلفن همراه والدین را آگاه کنند.مشکلی که وجود دارد این است که کارکرد این دستگاهها به وجود سیگنالهای GPS و موبایل وابسته است.GPS در جاهایی مانند درون ساختمان ها ، نزدیک ساختمانهای بلند،جنگلها و ... (به طور کلی محل هایی که دید مستقیم و واضح به آسمان ندارند) کار نمیکند.آنتن دهی موبایل هم وابسته به منطقه است.مشکل دیگر این است که این دستگاهها تا وقتی کار میکنند که باطری آنها تمام نشده باشد.


Amber alert GPS 2 دستگاهی با مختصات 1.77 در 1.68 در .78 اینچ میباشد(طول در عرض در ارتفاع).قیمت آن 379 دلار است که بین 9.99 تا 19.99 دلار در ماه نیز هزینه ی سرویس دهی در ماه به آن اضافه میشود(سرویس موبایل).این دستگاه برای بستن دور مچ فرزند یا قرار گرفتن در کوله پشتی(یا کیف) کودک طراحی شده است.
این وسیله قابل برنامه ریزی است و میتواند از طریق وب یا پیام کوتاه ایمیل یا پیامی به والدین بدهد که در آن محل فرزند مشخص شده و یک لینک به نقشه ی آن محل وجود دارد.همچنین میتوان برای آن منطقه ی امن یا "مرز مجازی" تعریف کرد.وقتی که کودک از محدوده ی تعیین شده خارج شود والدین و 4 نفر از افراد بزرگسالی که قبلا توسط والدی ن تایید شده اند هر 5 دقیقه یکبار ایمیل ها و پیام های کوتاهی در مورد این موضوع دریافت میکنند.قابلیت دیگر این دستگاه ویژگی ردیابی "خرده ی نان" است(در داستان هانسل و گرتل دو کودک برای اینکه گم نشوند در مسیر راه خرده های نان را پشت سر خود بر زمین میریختند.) یعنی والدین میتوانند بفهمند که فرزندشان از چه محل هایی عبور کرده است.
این دستگاه همچنین یک دکمه ی درخواست کمک(SOS) دارد که توسط آن کودک میتواند هر موقع که در خطر بود والدین خود را مطلع کند.هشدار کنترل سرعت این دستگاه نیز در صورت حرکت کودک با سرعت بیشتر از حد تعیین شده والدین را مطلع میکند.این نشان میدهد که کودک در یک ماشین است و ماشین با چه سرعتی در حال حرکت است.مثلا در شرایطی که شما میدانید فرزندنتان در راه از ماشین یا وسایل نقلیه ی عمومی استفاده نمیکند باعث واکنش شما خواهد بود.والدین نوجوانان و جوانان نیز میتوانند رعایت سرعت قانونی هنگام رانندگی فرزندشان را کنترل کنند.
قابلیت دیگر آن هشدار دما است تا نوزادان از جا ماندن در ماشین های بسیار داغ یا سرد در امان بمانند.(ماندن در ماشین های بسیار گرم با درهای بسته هر سال جان عده ی زیادی از نوزادان را میگیرد)
مدت کارکرد باطری آن 12 ساعت برای هر بار شارژ کردن است.


محصول دیگر WorldTracker Enduro  است با مختصات 2.6 در 1.4 در .79 اینچ.این دستگاه یک گیرنده ی GPS و محلی برای یک سیمکارت GSM دارد که از طریق آن اطلاعات را به وبسایت میفرستد یا والدین را با استفاده از ایمیل یا پیام کوتاه مطلع میکند.این دستگاه هم قابلیت های ردیابی زنده (در لحظه) ، هشدار خروج از منطقه ی امن،سرعت و موقعیت جغرافیایی را دارد ولی هشدار عبور از سرعت مجاز به گفته ی سخنگوی شرکت در دست ساخت است.این وسیله از باطری یون لیتیومی استفاده میکند و تا یک هفته هم میتواند با یکبار شارژ فعالیت کند.
قیمت آن 295 دلار به علاوه ی 49.99 دلار در ماه برای برای سرویس و موقعیت یابی نامحدود است.همچنین با سیمکارت های AT&T , T-mobile خود نیز میتوانید با پرداخت 20 دلار درماه از آن استفاده کنید.



سرویس های تلفن همراه:
تمام تلفن های همراه فروخته شده در آمریکای شمالی قابلیت ردیابی با GPS را دارند تا اپراتورهای 911 بتوانند در مواقع اظطراری موقعیت شخص را پیدا کنند.این تکنولوژی میتواند به عنوان وسیله ای برای پیدا کردن موقعیت کودک یاردیاب دوستان استفاده شود.
AT&T , Sprint , Verizon  سرویس های اضافه ای به مشترکان خود ارائه میدهند که به والدین اجازه میدهند موقعیت تلفن همراه فرزند خود را ردیابی کنند. AT&T FamilyMap  و Verizon Chaperone با هزینه ی 9.99 دلار در ماه و Sprint Family Locator با 5 دلار در ماه اجازه ی استفاده از سرویس های ردیابی زنده و هشدارهای مربوط به موقعیت فرد را میدهند.
البته تمام این امکانات در صورتی قابل استفاده خواهد بود که فرزند شما تلفن همراه داشته باشد و تلفن او روشن باشد.
اینها سرویس هایی بود که اپراتورها ارایه میدهند ولی سرویس های دیگری نیز هستند که میتوانند موقعیت افراد را کنترل و گزارش کنند.سرویس هایی مانند Loopt  ، Glympse وGoogle's free Latitude .البته هیچکدام از این سرویس ها به عنوان "موقعیت یاب کودک" معرفی نشده اند.
Latitude فقط موقعیت تقریبی را رپی یک نقشه نشان میدهد و دقیقا یک خیابان را مشخص نمیکند.البته این در حالت اظطراری از بی اطلاعی بهتر است ولی عملکرد دستگاههای اختصاصی بهتر است.
Glympse که با گوشی های تلفن با سیستم عامل Android کار میکند و به زودی برای iPhone و Blackberry نیز عرضه میشود یک سیستم بر پایه ی اجازه دسترسی است که به کاربران امکان ارسال پیام کوتاه یا ایمیل هایی را میدهد که با استفاده از آن به فرد دیگری قابلیت(اجازه) ردیابی کاربر برای مدت زمان محدودی داده میشود.البته نه بیشتر از 4 ساعت پیاپی.
وقتی که شما یک Gympse دریافت میکنید میتوانید موقعیت آن فرد را بر روی نقشه ببینید و هنگامی که او حرکت میکند مسیر و سرعت او را مشاهده کنید.این راه بسیار عالی برای ردیابی نوجوانانی است که برای قرض گرفتن ماشین حاضرند زیر کنترل قرار بگیرند.ولی برای کودکان مناسب نیست.
loopt برای اطلاع دوستان از موقعیت هم طراحی شده ولی میتوان از آن برای اطلاع از موقعیت کودک استفاده کرد.


(منبع: Cnet.com)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد