بنا به تحقیق انجام شده توسط مرکز آنالیز بازار "فایننس" که وظیفه بررسی ارزشگذاری برندها را دارد، برندهای سخت افزاری و سروری 40 درصد از ارزش خود را نسبت به سال گذشته از دست دادهاند.
لاوانا – بنابر این گزارش، برند NEC یکی از 5 برند ژاپنی موجود در لیست، با ارزش 3/4 میلیارد دلار در جایگاه آخر یعنی دهم قرار دارد. برندی که بخشی از گروه بزرگ سومیتومو است که فعالیتهای زیادی در زمینههای IT و تلفن همراه داشته است.
برند ژاپنی Fujitsu که با مشارکت با Siemens نام یک برند نیمه آلمانی را نیز یدک میکشد، به تازگی تمرکز زیادی در بازار سرورها دارد و با ارزش 4/4 میلیارد دلار جایگاه نهم را از آن خود کرده است.
Philips برندی که در بازار لوازم الکترونیکی مصرفی فعالیت گستردهای دارد و در بازار IT به خصوص لوازم مراقبتهای بهداشتی، درمانی (Health Care) نیز بازار را در تسخیر دارد، جایگاه هشتم را با ارزشی بالغ بر 6/5 میلیارد دلار کسب کرده است.
به گزارش کامپیوتینگ، ژاپنی شناخته شده بعدی این لیست برندی نیست جز Panasonic که در سال گذشته در یک معامله بزرگ برند Sanyo را با ارزشی برابر با 9 میلیارد دلار خریداری کرد! مجموعهای بزرگ از محصولات را در این برند میتوان ذکر کرد، از دوربین دیجیتال تا مایکروفر و لوازم برقی بهداشتی مردانه و زنانه و حتی سیستمهای حرفهای عظیم همانند POSها و سیستمهای هوشمند و امنیتی.
بنابر این گزارش ارزش Panasonic برابر با 8/5 میلیارد دلار بوده و جایگاهی بهتر از هفتمی برای این برند وجود ندارد.
برندی که علاوه بر فعالیت در گستره بزرگی از محصولات مصرفی و حرفهای IT در تجهیزات صنعتی نیز فعالیت خوبی دارد Toshiba است که سال گذشته فناوری محبوبش (HD DVD) مغلوب روابط و قدرت Sony شد و شکست را پذیرفت. ارزش Toshiba برابر 8/6 میلیارد دلار برآورد شده و در رتبه ششم لیست قرار گرفته است.
برند آمریکایی Dell هر چند همیشه ما را به یاد رایانههای از پیش آماده میاندازد، اما نباید دیگر محصولات آن مانند پرینتر، نوت بوک، نرم افزار، سرور و سویچهایش را فراموش کرد. همچنین این برند تلویزیونهای HD را در سبد محصولات خود دارد که کارخانههای دیگری برایش تولید میکنند.Dell که مقام دوم را در بازار رایانههای از پیش آماده بعد از HP در اختیار دارد جایگاه پنجم را با ارزش 2/8 میلیارد دلار کسب کرده است.
برندی که نامش خود باعث جلب خریدار میشود، چه قصد خرید لوازم الکترونیک مصرفی داشته باشید، چه قطعات رایانه، چه کنسولهای بازی و غیره، غول ژاپنی، Sony است که در بسیاری از بازارها محبوبترین نام تجاری است. مدیر عاملSony در نظر دارد تمرکز شدیدی در سیستمهای سه بعدی، تلویزیون، ویدیو پروژکتور و همچنین ایجاد ارتباطات آنلاین در بین محصولات خود داشته باشد. Sony رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
برندی که علاوه بر محصولات الکترونیکی و رایانهای در بسیاری دیگر از زمینههای هنری، فرهنگی و تحقیقاتی فعالیت دارد و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فناوری است:, Discman, D8, … Betamax, MiniDisc, MMCD, Atrac, Memory Stick, SD, Blu-Ray, Cassette-Corder و نامهای تجاری بسیار زیاد دیگر. برندی که با شراکت با برند سوئدی Ericsson توانست سهم بسیار خوبی را در بازار تلفن همراه به دست آورد.
ارزش برند Sony برابر با 6/11 میلیارد دلار است.
یک سیب که به دلیل طراحیهای شیک و مدرنش همیشه پیشرو بوده است چه در نرمافزار چه سخت افزار، Apple.
امروزه آن را با استیو جابز هم میتوان شناخت. یعنی اگر جابز مریض شود سهام افت میکند و برعکس. محصولات Apple همیشه منحصر به فرد و خاص بوده و در اصل نقش یک مسیر دهنده به بازار IT را نیز بازی میکند و با محصولاتی چون ipod و iphone بازار را دگرگون میکند. همین چند روز پیش یک میلیارد دانلود برای استفاده توسط همین محصولات از سایت App store در کمتر از 10 ماه انجام شد.
داشتن رایانه، سیستمعامل و غیره یک خانواده برای Apple درست کرده است که با نام Mac میشناسیم.
Apple در حالی در جایگاه سوم قرار دارد که ارزش برندش 6/13 میلیارد برآورد شده است.
اما از یک برند پرینتر کوچک به یک غول بزرگ در محصولات رایانهای تبدیل شدن تنها کار HP میتواند باشد و بس.
از محصولاتی چون رایانه، نوت بوک تا محصولات فوق تخصصی در سیستمهای شبکه. علاوه بر داشتن حجم وسیعی از محصولات و بازار قطعات IT با خرید سال گذشته خود یعنی شرکت خدماتی EDS به ارزش 9/13 میلیارد دلار، در نظر دارد به گسترش خدمات و سرویسهای تجاری خود در محصولات سخت افزاری بپردازد.
ارزش دومین برند بازار سخت افزار 8/23 میلیارد دلار برآورد شده است.
غول آبی صدر جدول را در اختیار دارد، IBM برندی که همه را یاد رایانه میاندازد، برندی که در 2004 بخش رایانه و لپتاپ خود را به یک شرکت چینی با نام Lenovo فروخت.
برندی که در سال 2007 رتبه دوم را در لیست بزرگترین شرکتهای نرمافزاری در اختیار داشت.
امروزه سیستمهای این شرکت استانداردی برای سازندگان بزرگ جهانی شناخته میشود. محصولات این شرکت محصولاتی با کیفیت بالا برای تمامی استفاده کنندگان رایانه در جهان شناخته شده است. IBM نقطه آغاز در فناوری رایانه است. در سال 2007 غول آبی طرحی را اعلام کرد که به موجب آن سالانه یک میلیارد دلار جهت ارتقای سطح بازدهای و مصرف انرژی در فعالیتهای تجاریش هزینه میکند.
آی بی ام همچون قلب تپندهای در بسیاری از محصولات شرکتهای دیگر در حال فعالیت است. مثلا ریزپردازندههای به کار رفته در کنسولهای بازی Xbox360, PlayStation, Nintendo و غیره نمونه کوچکی از این حضور است.
IBM بیشترین تعداد حق امتیاز (patent) ثبت شده در بین شرکتهای آمریکایی و هشت لابراتوار بزرگ تحقیقاتی را در سراسر جهان دارد.
IBM بزرگترین شرکت رایانهای در سراسر دنیا با داشتن 388 هزار نفر نیروی کار و ارزشی برابر با 5/31 میلیارد دلار برترین برند سخت افزار در جهان است