وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

۳ زبان برنامه نویسی که باید بلد باشید

بارها در مورد لزوم یا عدم لزوم دانش برنامه نویسی برای مهندسین IT صحبت شده و دوستان من هم جهان بینی شخصی من در این مورد رو میدونن.من عقیده دارم ما IT ها باید برنامه نویسی رو بلد باشیم اما بیشتر برای خواندن کد نه نوشتن آن.یعنی باید بدانیم این کدی که جلوی ماست چه کار میکند،از چه طریق این کار را میکند،از چه الگوریتمی استفاده میکند و ...

یک وبلاگ نویس خارجی مطلبی در مورد برنامه نویسی و زبانهای آن نوشته بود که خواندن آن را خالی از لطف نمیبینم.ترجمه آنرا در ادامه مطلب میبینید.


هر برنامه نویس باید حداقل ۳ زبان برنامه نویسی بلد باشد.در ادامه میبینیم که چرا و چگونه...


هر برنامه نویس را میتوان با استفاده از زبان برنامه نویسی که انتخاب میکند در یک گروه خاص قرار داد و رفتارها و نظرات او را درک کرد.با استفاده از این خصوصیات و دانستن آنها میتوان از بین تعداد زیادی متقاضی،برنامه نویس مورد نظر را انتخاب کرد!

سه زبانی که هر برنامه نویس باید بداند اینهاست :


زبان خوشایند

این زبانی است که با آن فکر میکنید.زبانی که آرزو میکنید ای کاش همیشه میتوانستید استفاده کنید.زبانی که پروژه های شخصی خود را با آن مینویسید.برای من این OCaml است (و جدیدا هم JavaScript هر چند که CoffeeScript هم دارد به دنیای من وارد میشود).برای بسیاری دیگر این LISP یا Haskell است.زبان خوشایند هرکس اطلاعات زیادی از او به ما میدهد.


اگر زبان خوشایند شما از زبان های مخفی(غیر مشهور و کشف نشده) یا نوظهور است احتمالا شوق زیادی به برنامه نویسی دارید.

اگر زبان خوشایند شما یک زبان اصلی و جا افتاده است احتمالا در مورد برنامه نویسی بسیار حساس و عملگرا هستید.


زبان کار راه انداز (GTD / Hack-it-out)

این زبان همه کار برای شما میکند حتی آب حوض هم میکشد.زبانی بسیار پیشرفته است و کتابخانه های بسیار کامل و جامعی دارد.با این زبان به سرعت میتوانید سرویس های مورد نیاز یا برنامه های کاربردی را هنگام ضرورت بسازید.هرکاری که انجام شده در دستان شما قرار دارد.

اگر کسی زبانهای زیادی را برای این مورد نام ببرد احتمالا میتواند از تمام آنها برای ساختن سرویس های خوب و کاربردی استفاده کند.


اگر زبان کارراه اندازی نمیشناسد یا تعداد خیلی کمی میشناسد یا بسیار بی تجربه است یا خیلی تخصصی فکر میکند.


یک لقمه نان

این زبانی است که برای امرار معاش و هنگامی که در گرفتاری هستید به کار شما می آید.این زبانی است که فقط برای این بلدید که از گرسنگی نمیرید و تکاپویی جهت تامین زندگی خود و خانواده است.


اگر کسی زبان نان درآوردن را بلد نیست احتمالا باید در مورد چگونگی کار تیمی موثر آموزش ببیند.


وبلاگ Makin' it work

ترجمه و تلخیص با اندک تصرف

===========

چند نمونه از نظراتی که در پست آن وبلاگ وجود داشت و بسیار جالب بود برای شما درج میکنم :

kryam : برای خیلی ها PHP زبان نان درآوردن است.

mutinity : همه گزینه ها با Phyton

sloth : زبان خوشایند تو Javascript است؟ مگه تو قاتل زنجیره ای هستی؟

strong-ai :

۱.من با زبانهای طبیعی فکر میکنم.چون Perl از زبانهای طبیعی پیروی میکند...

۲. C

۳. Java | JavaScript

Adrian : برای من Ruby  و Ruby و C

zmyrgel :

۱.LISP

۲.Perl

۳.Java

Admin :

۱. Erlang زبان بسیار مناسبی برای پیش نمونه سازی و همچنین سرورهاست

۲.Python ترکیب عالی از برنامه نویسی شی گرا و تابعی . برای گسترش Erlang و در Google Apps از آن استفاده کردم)

۳.#C برای ۸ سال اجاره خانه مرا داد.

==========

اگر مایل هستید زبانهای سه گانه خود را در نظرات بنویسید.

نظرات 11 + ارسال نظر
رضا چهارشنبه 26 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 03:35 ب.ظ http://arshadrezak.mihanblog.com

سلام خسته نباشید
از وبلاگ شما بازدید کردم.
سایت خوبی دارید.
بهتون تبریک میگم.
راهنمای خوبی برای دانشجویان هست.
دوستان من مجموعه کامل و باکیفیت جزوه رشته IT را دارم و میتونم با قیمت مناسب در اختیار دوستانی که مایل هستند قرار دهم.
عزیزانی که میخوان جزوات کارشناسی ارشد را بگیرند،با این جانب رضا فرهمند تماس بگیرند.
خواهش می کنم اینو تو نظرات بذارین.
ممنون.
آدرس سایت:www.arshadrezak.mihanblog.com

پگاه: کرمانشاه IT هیچ گونه مسئولیتی درباره انتشار این نظر ندارد.

بهنام چهارشنبه 26 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:48 ب.ظ

سلام
میگن عید قربان مبارک، ولی نمیدونم چرا انسان برای کشتن نفس اماره ش باید یه حیوان بدبخت رو قربانی کنه! مثل بت پرستای هزاران سال پیش...
اول java
دوم #C
سومی visual basic & #C

سلام.
به نظر من درست نیست اینطور در مورد اعتقادات دیگران اظهار نظر کنید :/
قربانی در تمام ادیان و مذاهب وجود دارد.
ممنون از اعلام زبانهای سه گانه اتون :)

[ بدون نام ] چهارشنبه 26 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:35 ب.ظ

سلام.
1-زبان خوشایند : پایتون
2-زبان کار راه انداز : C#
3-زبان نان آور: php-vb

سلام
ممنون از اینکه نظرتون رو اعلام کردید.
من اولین بار به خاطر اوبونتو با پایتون آشنایی نزدیک پیدا کردم،قبلا فقط اسمشو شنیده بودم!

سعید پنج‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 06:03 ب.ظ

از اون آقایی که کامنت گذاشتن یه سوال داشتم
اما ربطی به موضوع پست نداره.
خواستم بدونم ایشون که با قربانی کردن حیوانات مخالفآ پس حتمآ باید اونا رو زنده زنده کباب کنیم دیگه ؟؟ تا روح لطیف ایشون خدشه دار نشه ! یا شایدم اصلآ گیاه خوار هستند که اون یه بحث دیگست!!

شما هم به اعتقاد اون آقا باید احترام بزاری ها!

بهنام شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:40 ب.ظ

خدمت جناب سعید عرض کنم که جمله من سوالی بود! من نگفتم که با قربانی مخالفم حتی خودم گوسفند سر بریدم
منظور من اینه که مثلا شما که چیزی رو قربانی کردی اصلا به فکر کشتن نفست بودی؟! یا میگن اسرا و حکمت هایی داره این کار که بهش پی نبردن!! و معلوم نیست تا چند هزار سال دیگه مردم نباید به این حکت ها پی ببرن!
درضمن در تمام ادیان قربانی کردن وجود نداشته، مثل میترائیسم و زرتشت
متاسفانه بعضی ها برای واقعیت جلوه دادن افسانه ها چیزهایی رو از جاهایی وارد یه جایی کردن که به جای درست کردنش بدتر خرابش کرده! یعنی اومده ابروشو درست کنه زده چشمشو کور کرده!

فناوری اطلاعات یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:25 ق.ظ http://sbictb.mihanblog.com

سلام
( زبان خوشایند == JavaScript )
( زبان کار راه انداز == C++ & C )
( زبان نان آور == PHP )
وبلاگ خوبی دارین بیشتر از یک وبلاگ دانشیویی
منم با هم رشتهی یا یه وبلاگ زدیم خوشحال می شیم به ما یه سری هم بزنید.

مسعود یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 03:13 ب.ظ

با سلام.
تو پست قبلیم عرض کردم پایتون.شاید جالب باشه بدونید پایتون علاوه بر کاربرد در توزیع های لینوکس در برنامه نویسی موبایل (علی الخصوص سیمبین) طراحی وب(همراه CGI ) و برنامه نویسی وین اپ (win app ) هم کاربرد داره.مثلا سایت you تیو --ب رو با این زبان پیاده کردن!

محیط توسعه اش هم در ویندوز
active state هست.البته IDE های دیگری هم وجود داره ولی این شاید معروف ترینش باشه.
یه زبان وجهه گرا(aspect oriented ) هست.(البته شی گرا هم هست).
به دلیل syntax ساده ای که داره در بعضی از مراکز علمی معتبر به عنوان زبان درس برنامه سازی پیشرفته ارایه میشه(الان دانشگاه شیراز این زبان رو تدریس می کنه).
در آخر شاید بد نباشه بدونید این زبان ماحصل یه پروژه تفریحی!! بوده که الان به این گستردگی استفاده میشه.

اگر دوستان اطلاعات بیشتری در مورد این زبان که کم کم داره جای خودش رو باز میکنه میخوان کتابهای : یک کلمه از پایتون----
چطور با پایتون برنامه بنویسیم دیتل اند دیتل-----
و وبسایت www.pylearn.com که مدیر اون آقای بیاضی هستند و اتفاقا سایتشون ویکی خوبی هم داره
منابع خوبی در این زمینه هستند.
با تشکر.

سلام.
ممنون از توضیحات خوب،به جا و کاملتون.
خودمونی بخوام بگم زبان باحالیه! البته مثل هر زبان دیگه ای ایرادهایی هم داره ولی خب مزایای خاص خودشو هم داره.

مهران یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:11 ب.ظ

fortran

از مجبوری اینم یاد گرفتیم

[ بدون نام ] دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 06:10 ب.ظ

اسمبلی
شوخی کردم پاسکال نه بازم شوخی کردم . اصلا هیچکدوم

:)

محمد امین حردانی پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 04:23 ب.ظ http://www.hardani.ir

سلام
برای وب: PHP
برای تجارت: همه ی Visual studio!
برای برنامه های سیستمی: Delphi و C++
برای تازه کارها: Visual basic
برای موبایل: C++ و Python و Flash (هر چند فلش زبان برنامه نویسی نیست، اما فکر کنم بشه یه جوری توی این جمع جاش داد!)
برای کارهای خاص: Assemble و دیگر زبان های خاص

HDM -فناوری اطلاعات یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:13 ق.ظ http://it-eng-forum.blogfa.com

من قاتل .net هستم ولی نمیدونم چرا از F# خوشم اومد و الان دارم آموزش مقدماتی اف شارپ به زبان فارسی رو آماده میکنم
سعی میکنم c++ رو کاملا یاد بگیرم تا برای ساختن برنامه هام ازش استفاده کنم

بعد از اینا میرسه نوبت جاوا که دنیایی داره واسه خودش
برای کسب درآمد PHP با mysql کولاک میکنن

اما یه مدته فکر یه زبون جدید ایرانی زد به سرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد