وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

حق کپی و حقوق مشتری

در مورد حق کپی یا همان کپی رایت(Copy Right) زیاد شنیده اید.مخصوصا که جدیدا با عرضه و توزیع سریال قهوه تلخ همه ناگهان کپی رایت دان شدند و بر حفظ این حق مولف تاکید کردند.

در مورد حقوق مصرف کننده هم "حرف" زیاد زده شده اما در عمل تغییر زیادی حس نمیشود(یا حداقل من حس نکرده ام).

حالا وقتی از شما درخواست میشه که حقوق پدیدآورنده رو حفظ کنید آیا شما نباید انتظار داشته باشد حقوقتان به عنوان مصرف کننده حفظ شود؟

این پست اظهار نظری شخصی در مورد حقوقی است که از بینندگان قهوه تلخ حفظ نمیشود.

وقتی هنرمند محبوب آقای مدیری از بینندگان خواهش میکردند قهوه تلخ را کپی نکنند و حتی خواهر به برادر قرض ندهند کسی از ایشان نپرسید آیا شما هم حقوق مصرف کنندگان محصولتان را حفظ میکنید؟ البته ایشان کارگردان مجموعه هستند و اینکه ما ایشان را مخاطب قرار دادیم به دو جهت بود : ۱.تاکید ایشان بر موضوع کپی  ۲.تقریبا تمامی ببیندگان مجموعه را با ایشان میشناسند نه با تهیه کننده ها

شاید جواب دوستان و طرفداران مجموعه جوایزی که برای خریداران نسخه اصلی در نظر گرفته شده باشد ولی اولا از بانک ها و موسسات مختلف انقدر جوایز برنده شدیم که کفایت میکند! بعد هم این جوایز بیشتر رشوه ای به خریداران است برای کپی نکردن نه حقی که برای ایشان در نظر گرفته شده باشد.

هفته گذشته شما خریداران محترم و قانونمند در چه روزی موفق به تهیه محصول شدید؟ شنبه؟ یکشنبه؟ یا چهارشنبه؟ سیستم توزیع ضعیف این مجموعه نکته منفی بسیار بزرگی به حساب می آید.البته هنوز هم کارگردان در تکه فیلمی که در اول هر سری عرضه میشود (و به نوعی گفتگوی کارگردان با بینندگان است) اظهار میکند که شنبه هر هفته با شما خواهد بود... دلیل این امر ممکن است تقاضای بالا باشد که در سیستم توزیع شهرستانها مشکل ایجاد کند اما بهتر نیست همه با هم برابر باشیم؟

مورد بعدی که به نظر اینجانب میرسد فرم تهیه مجموعه است.هر سری در سه CD به صورت هر قسمت در یک CD عرضه میشود.بهتر نبود هر سه قسمت در یک DVD عرضه شود که هم حجم فیزیکی کمتری اشغال میکرد هم امکان استفاده از قابلیت های بیشتری فراهم میشد؟ در جواب دوستانی که میفرمایند تمامی اقشار امکان پخش DVD را ندارند هم عرض میکنیم باز هم میشد سیستم عرضه به دو صورت DVD و CD و با تمرکز بیشتر روی DVD چیده میشد.بحث در مورد قیمت رسانه نیز بی فایده است چون قیمت تمام شده هر DVD مسلما از سه CD بیشتر نمیشود،حتی در تعداد بالا.

برای بیننده های مجموعه چه امکاناتی در نظر گرفته شده؟ با پرداخت 2500 تومان بابت نسخه اصلی غیر از مجموعه چه چیز به دست می آورند؟ ممکن است سوال کنید خب چه چیز باید به دست بیاورند؟ و جواب این است که امکاناتی مانند : تصویر با کیفیت بالا(نگویید تلویزیون های HD و LCD و غیره را برای تماشای کیفیت صدا و سیمای میلی خریدیم!) یا تصویر عریض(Wide screen) یا صدای با کیفیت(Dolby و امثالهم)

از امکاناتی که معمولا روی DVD ها به عنوان هدیه و جایزه قرار میدهند میتوان از تبلیغات فیلم یا مجموعه،پشت صحنه ها،مصاحبه با عوامل،موسیقی متن،صحنه های حذف شده،پشت صحنه ساخت و تولید و ... نام برد.


اینجاست که وقتی میگوییم قیمت تک فروشی مجموعه گران است دوستان با سریال های دیگر در سطح جهانی مقایسه میکنند.قیمت هر قسمت سریال لاست ۹۹ سنت است که با معادل سازی میشود ۱۰۸۰ تومان قیمت متوسط هر قسمت قهوه تلخ نیز ۸۳۴ تومان میشود اما آیا مقایسه کیفیت این دو صحیح است؟ همچنین در نظر داشته باشید میزان درآمد متوسط در خارج از ایران بالاتر از داخل ایران است.


با این موارد به نظر بسیاری از مخاطبین قیمت ۲۵۰۰ تومانی برای هر سری قیمت بالایی است.علی الخصوص که بنا بر اظهارات مطلعین هزینه های تولید برگشته است و تهیه کنندگان از نظر مالی آسیب نخواهند دید.اگر این قیمت تغییر نیابد و کمتر نشود احتمال دارد بعضی از مخاطبین از تهیه ادامه مجموعه خودداری کنند.


تازه این مواردی است که به نظر بنده رسید و نظر کارشناسان و خبرگان این مقوله نیست.همچنین این مطلب به نقد محتوا نپرداخته و قصد هم ندارد بپردازد.


در آخر لازم میبینم اعلام کنم درج این مطلب به هیچ عنوان به معنی موافقت با کپی کردن این مجموعه یا هر مجموعه دیگری یا به طور کل هر محتوایی که تحت حمایت قانون حق کپی منتشر میشود نیست و نخواهد بود.ما با حفظ حق پدیدآورندگان موافقیم.


با اجازه دوستان یک شوخی که فردی از بلاگرها با آقای مدیری کرد را نقل قول میکنیم :

آقای مدیری مگه شعر آهنگ "امشب شب مهتابه" اثر "علی اکبر شیدا" نیست؟ چرا کپی رایت ایشان را رعایت نکردید و اسم ایشان رو در تیتراژ نمیبینیم؟!!

نظرات 3 + ارسال نظر
ارش کامپیوتر جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:22 ق.ظ

سلام
بنده ترم اول کامپیوتر هستم و امکان حضور در کلاس یکی از دروس برام مقدور نیست و استاد گیر داده حذف میکنم ایا استاد تو پیام نور اجازه حذف کردن داره یا نه
لطفا اگه کسی میدونه جواب بده
در ضمن اگه سر کلاس نیایم نمره از 20 حساب میشه یا میتونه نمره میان ترم رو صفر رد کنه
خیلی گیر داده فکر کرده پیام نور هم دانشگاه رازیه

امیر : دوستان جواب بدید.

سعید شنبه 8 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:00 ق.ظ

سلام امیر جان
به موضوع جالبی اشاره کردی ...
میخوام بدونم تو کجای این مملکت قانون کپی رایت رعایت شده که حالا بشه!
حالا در مورد سی دی و دی وی دی که از اول فرهنگ سازی غلط بوده و الانم هست
اما کتاب چی؟؟
این روزا کتاب اصلش نیومده کپیش در "موسسه تکثیران" موجوده!
و این چه معنی میده به نظر تو...؟

سلام.
سعید عزیز اینکه کپی رایت رعایت تا حالا رعایت نشده دلیل نمیشه که باز هم رعایت نشه! به هر حال باید از یه جایی شروع کرد.
در مورد کتاب های دانشگاهی هم همینطوره.واقعا وضعیت اسفباری داره.البته اگه از این کار ضرری برای ناشر ایجاد بشه تقصیر خودشه چون تیراژ رو کم زده و دانشجوها معمولا بعد از اینکه نمیتونن اصل کتابو گیر بیارن سراغ نسخه های کپی میرن.
اینکه در مورد CD و DVD فرهنگ سازی غلط بوده رو من مخالفم و میگم اصلا فرهنگ سازی نشده! ولی خب اینم مثل کپی رایت باید از یه جا شروع بشه.
همونطور که بالاخره از یه جا باید حق مشتری رو در نظر بگیریم...

اسامه قادری شنبه 8 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:50 ق.ظ http://www.cafeweb.tk

تفسیر واقعا جالبی بود ....
منم کاملا با امیر موافق هستم ...
ما ایرانی ها سیستمون یه جوریه اگه چیزی مثل حق کپی رایت و حق مشتری وجد نداشته باشه ..ما هم همون روال گذشته رو طی میکنیم و نمیایم برای این مقوله به خودمون زحمت بدیم و سعی در فرهنگ سازی کردن آن کنیم ... اگه من رعایت کنم ..تو رعایت کنی .. کسانی دیگه هم رعایت کنن .. کم کم این گسترش پیدا میکنه و همه رعایت میکنن ...
امیر جان مرسی واقعا جالب بود ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد