وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات (IT) پیام نور کرمانشاه

این وبلاگ یک وبلاگ دانشجویی است.کپی برداری از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است

انفجار اتمی در برنامه های ویندوز

احتمالا بارها برای شما پیش آمده که برنامه های در حال اجرای زیادی داشتن و به هر دلیلی خواستین همه آنها همزمان بسته بشه.نرم افزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی هست که این کارو انجام میده ولی اینجا کسی نرم افزار اضافه نمیخواد!

میخوایم با استفاده از خط فرمان (Command Line) و چندتا دستور و نشانوند(Argument) تمام برنامه ها به جز explorer که خود سیستم عامل هست بسته بشه.البته شما بعد از یادگیری میتونید اون رو هرطور که دوست دارید کم و زیاد کنید.


قبل از اینکه به ادامه مطلب برین ۲ تا تذکر لازمه :

۱.شدیدا توصیه میکنیم قبل از اجرای هرگونه دستور مطلب رو تا آخر بخوانید.

۲.اجرای هر دستوری که در این مطلب ذکر شده یا نشده با مسئولیت خود شماست و ما هیچ مسئولیتی در برابر عواقب مثبت یا منفی آن نمیپذیریم.

اصل فرمانی که ما میخوایم استفاده کنیم taskkill هست ولی این فرمان همه پراسس های فعال رو خاتمه میده.بنابراین اول باید ببینیم چه گزینه های دیگه ای واسه این فرمان وجود داره.

اول از همه Command Prompt رو باز کنید[Start>All Programs>accessories] بعد برای اینکه بفهمیم چه گزینه هایی برای taskkill وجود داره از فرمان زیر استفاده میکنیم:

taskkill /?

همانطور که میبینید گزینه های زیادی با توضیحات کافی وجود داره:


ما از چندتا اپراتور (=عملگر) برای رسیدن به هدفمون استفاده میکنیم که شامل این دوتا است:

  • F/ با زور برنامه را میبندد(این گزینه اختیاری است اما توجه داشته باشید که استفاده از این گزینه ممکن است باعث شود تمام فعالیت ها و داده های ذخیره نشده از بین برود)
  • FI/ از یک فیلتر استفاده میکند.تمام جادوی کار در استفاده از این فیلترهاست!

لیست فیلترها در Help موجود است اما برای سهولت کار در اینجا هم آوردیم:

حالا که نشانوندهای فیلتر را یاد گرفتیم بیایید آنها را در کنار هم بگذاریم.مثلا اگر میخواین تمام برنامه های در حال اجرا را بر اساس نام کاربری خودتان ببندید میتونین از taskkill به این صورت استفاده کنید که چک کنه  USERNAME هر وقت eq بود (eq=equal = برابر) با Amir برنامه رو ببنده.فرمانش به این صورت در میاد :

taskkill /F /FI "USERNAME eq Amir"

البته اینجا یه مشکلی پیش میاد،این دستور explorer.exe  و dwm.exe رو هم میبنده.بنابراین تمام صفحه یه لحظه میره و برمیگرده و منوی شروع(Start) هم کلا غیب میشه،و این چیز خوشایندی نیست! خوشبختانه میتونیم موارد مختلفی از F/ رو کنار هم استفاده کنیم.بنابراین با این راه مشکل رو حل میکنیم.از IMAGENAME که نام فایل اجرایی رو مشخص میکنه و nq به معنی not equal استفاده میکنیم و برنامه هایی که نمیخوایم بسته بشه رو مشخص میکنیم:

taskkill /F /FI "USERNAME eq Amir" /FI "IMAGENAME ne explorer.exe" /FI "IMAGENAME ne dwm.exe"


از اونجایی که شما به هر حال مهندس هستین (یا حداقل علاقه مند به کامپیوتر) میتونین این فرمان رو دستکاری کنید و به شکل دلخواه خودتون در بیارین.مثلا بهش برنامه هایی که نمیخواین بسته بشه رو اضافه کنین.

برای مواقعی که به مشکل برخوردین مثلا اگه اشتباها explorer.exe رو حذف کردین یادتون باشه همیشه با Shift+Ctrl+Esc میتونین Task Manager رو باز کنید و برای راه اندازی دوباره پراسس از منوی File > Run اقدام کنین.

توجه کنین که اگه نمیخواین برنامه ها به زور بسته بشن(Force Kill) عبارت F/ رو استفاده نکنین.


ساخت میانبر برای انفجار هسته ای :

راستش ممکنه استفاده از این دستور و رفتن این همه راه به نظر احمقانه برسه.ولی ما برای کوتاه کردن راه میانبر میسازیم!

تا اونجا پیش رفتیم که دستور دلخواه برای بستن برنامه های مورد نظر رو ساختیم.حالا کافیه هر جا دلمون خواست کلیک راست کنیم و با استفاده از Create Shortcut یک میانبر جدید بسازیم.وقتی که این کارو کردین در قسمت آدرس تمام دستوری که ساختین رو کپی کنید و مراحل ساخت میانبر رو تمام کنید.

یه آیکن مناسب هم اگه بتونین براش پیدا کنین یه میانبر زیبا و در عین حال خطرناک و از اونطرف هم پرکاربرد خواهید داشت!


تذکر : مسئولیت استفاده از این دستورات و این میانبر بر عهده خود شما است.حتی اگر کامپیوتر شما منفجر شد مارا مقصر ندانید و به یاد داشته باشد ما به شما تذکر دادیم.


پیشنهاد : اگه دوست داشتین دستوراتی که ساختین رو با بقیه در قسمت نظرات به اشتراک بزارین.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد